Hoe is de 1 april grap ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb die vraag gisteren ook gezien, en er prima antwoorden bij aangetroffen. Scroll maar even terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was deze vraag niet eerder gesteld? ;) Door ene Coldinges...

Het beste antwoord

Hoe de 1 aprilgrap precies ontstaan is, is niet bekend. Wel zijn er verschillende theorieën:

In Nederland is lange tijd gedacht dat de inname van Den Briel door de Watergeuzen op 1 april 1572 het begin van de grappenmakerij is. Op 1 april verloor de hertog van Alva zijn bril (waarbij de bril dan een woordspeling van Den Briel is) en was hij dus gefopt. Het gebruik om mensen voor de gek te houden op 1 april was echter al 33 jaar eerder in de Nederlanden bekend.

Volgens de één ligt de verklaring in de christelijke godsdienst en is de aprilgrap een herinnering aan het heen en weer sturen van Christus tussen Pilatus naar Herodes.

Anderen zochten een verklaring in het invoeren van de Gregoriaanse kalender (in 1582), waardoor het begin van het jaar verschoven werd van april naar januari. De mensen die toch op 1 april nieuwjaar bleven vieren werden door de anderen bespot.

Nog weer andere verklaringen zijn gezocht in de Germaanse mythologie of in lachriten uit de klassieke oudheid.

Wat wel vast staat is dat de aprilgrap al in de 16de eeuw in de Nederlanden voorkwam. In 1539 verhaalt de Gentse rederijker Eduard de Dene in een gedicht van een knecht die doorheeft dat hij door zijn heer om een belachelijke boodschap gestuurd wordt. Het gedicht heet "Refereyn vp verzendekens dach Twelck den eersten April te zyne plach".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De eerste gedetailleerde verwijzingen stammen pas uit de achttiende eeuw. Maar toen werd 1 april al in heel Noord- Europa gevierd en werd het gezien als een eeuwenoud gebruik.

De bekendste theorie voert terug op de kalenderhervorming. In 1564 voerde Frankrijk een andere kalender in, waardoor het begin van het jaar verschoof van eind maart naar 1 januari. De mensen die koppig bleven vasthouden aan de oude kalender, werden in de maling genomen. Grappenmakers plakten papieren vissen op hun rug, vandaar de Franse naam Poisson d’Avril...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige bronnen zeggen dat de bijzondere betekenis van 1 april ontstaan is bij de Franse wijziging naar de Gregoriaanse kalender, zoals opgedragen door Paus Gregorius XIII in 1582. Voor die tijd werd nieuwjaar gevierd van 25 maart tot 1 april.

Met de verandering van het kalendersysteem werd nieuwjaar verplaatst naar 1 januari.

Mensen die dit vergaten of die het nieuwe kalendersysteem weigerden te aanvaarden kregen uitnodigingen voor niet gehouden feestjes, grappige presentjes enzovoort.