hoe word je maag leeggepompt?

ik heb een vriendin gehad die een overdosis paracetamol heeft genomen en haar maag werd leeggepompt, maar wat gebeurt er dan? hoe word je maag leeggepompt en met wat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.9K

Antwoorden (2)

Er wordt slang via de mond in de maag gebracht. Vervolgens wordt er veel water door de slang in de maag gegoten. Dat water wordt er langs de slang uitgekotst. Geen pretje om te zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat water wordt er niet langs de slang uitgekotst: bij bewusteloze patiënten zou dat verstikkingsgevaar opleveren. Zie je het al voor je dat tabletresten in de longen terechtkomen samen met maagzuur? Niet zo lekker, dus men kijkt er in het ziekenhuis wel voor uit om op een dergelijke manier de maag leeg te pompen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker wel. Ik heb het zelf gezien bij mijn dochter die van de medicijnen had gesnoept.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kans dat dochter uit zichzelf ging braken door het water of de medicijnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was je dochter bij bewustzijn? Dan is de braakreflex natuurlijk moeilijk tegen te houden. Wat ik bedoelde is dat het in ieder geval geen bewuste standaardprocedure is om iemand langs de slang heen te laten braken, omdat het verstikkingsgevaar kan opleveren. Er kan hierdoor ook aspiratiepneumonie ontstaan (ontsteking van de long nadat braaksel in de longen is gekomen). Maar goed, dat is natuurlijk allemaal theorie; het kan zoals bij je dochter inderdaad alsnog voorkomen dat iemand langs de sonde heen moet braken.
Er wordt in zo'n geval bij een patiënt een sonde ingebracht: een slang die via de neus of de mond, en via de slokdarm, de maag ingaat. Via de slang worden kleine beetjes warm water naar binnen gebracht en weer opgezogen. Dit wordt herhaald net zo lang tot er resten tabletten mee naar buiten komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben je dan bij bewustzijn?