Zo te zien een vrouwtjes merel.

Maar foto is niet heel duidelijk; het kan evt ook een andere lijster (zanglijster of grote lijster) zijn.
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Naar mijn idee kan het ook een jonge merel zijn, een mannetje of een vrouwtje.
Antoni
2 jaar geleden
Het duimpje omlaag is overigens niet van mij.
De zwarte lijster. (turdus merula).
In Nederland wordt de zwarte lijster vaak merel genoemd. Vooral in het westen van het land.
In Noord-Holland, Utrecht, Friesland, Groningen en Veluwe: meestal lijster (of varianten zoals: liester, kliester).
In Drenthe, Overijssel en Gelderland (behalve Veluwe): gieteling, geetling, geitling.
In Nood-Brabant: maalder, meerling, smeerling.
Bron: Taalatlas, lemma: merel/Amsel/blackbird
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Metel is de officiële (Nederlandse) naam; alle andere namen zij streeknamen die slechts verwarring veroorzaken.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. De officiële Nederlandse naam is zwarte lijster.
Het vogelgeslacht heet lijster. Onderverdeeld in o.a. zwarte lijster (merel), grote lijster (appellijster, mispellijster), dubbele lijster (kramsvogel, veldlijster) en vale lijster.
In de provincies Zuid-Holland en Zeeland wordt de benaming merel algemeen gebruikt, In de overige provincies wordt veelal een andere benaming gebruikt.
Ook over de grens, in Duitsland, worden diverse namen gegeven aan deze vogel. Behalve Amsel ook: Schakker/Kramtsvogel (Emden), Drosel (Oldenburg, Bremen), Geitling (Munster), Giätling (Hagen), Gelde (Solingen).
Dit is een JONGE merel. (Let op de snavel voor het verschil met een volwassen vrouwtjesmerel)
Zie ook: https://www.google.nl/search?q=jonge+merel
ObsIdentify ( identificeer app) zegt 100 % merel.
een jaar geleden